Wednesday, February 11, 2009

Isutekitamine läbi tooteasetuse

Mäletate viimase Bondi filmi algust, mis hakkas võimsa tagaajamisega Itaalia mägedes, kus 007 üritas maha raputada mõrtsukaid. Tegemist oli äärmiselt erutavate stseenidega, kus salaagendi auto Aston Martini võimed pandi proovile luure tipptegija poolt. Autost pigistati välja viimast – kiirendades ja sooritades äkkpidurdusi ning järske pöördeid, samas suutis auto säilitada äärmiselt hea juhitavuse. Unistus oli täitunud, Bondi film oli täpselt nii võimas nagu ta pidi olema. Millegi pärast tekkis meeletu soov ka endale osta Aston Martin ja ringi tuisata, kui vaid oleks see vaba miljon või noh ostan siis kui suureks saan…


Täpselt selliste emotsioonide tekkimise nimel ja isu äratamiseks ongi pandud tooted filmidesse, reeglina näidates neid kasutuses ja täies võimsuses. Eesmärgiks, et inimesed näeksid vaeva ja üritaksid endale seda toodet hankida ning muutuksid samuti sellisteks eksklusiivseteks „vendadeks” nagu James. Kuigi tihti jääb see ainult unistuseks, on tooteasetajad rahul, kuna tegemist on brändi väärtuse tõstmisega inimeste seas. See reklaamikanal töötab edukalt.

Filmid on üheks tooteasetuse lemmik lahenduseks. Tehingud sõlmitakse tavaliselt andes filmijatele oma teenust/toodet kasutada, vastu saadakse paarisekundiline toote esitlus filmis. Loomulikult võib osta enda logo eksponeerimise koha filmi. Näiteks Aston Martin andis „Quantum of Solace” Bondi filmi kasutusse kolm uut autot, mis ka kõik filmimise käigus muidugi ära lõhuti. Esimeses Daniel Craigi mängitud Bondis „Casino Royale” oli suur osa tehnikast, mida kasutati, Sony poolt filmi paigutatud: Vaio sülearvutid, Cyber-shot digikaamerad ja Bravia telekad. Lisaks kasutati Sony Ericssoni telefoni GPS seadeldisi. Vanemast toote paigutusest on meelde jäänud James Bondiga seoses ka Ford, Range Rover, BMW, Rolex, Visa ja loomulikult maailma kuulus kokteil Vodka Martini – Smirnoffi ja Gordonsiga.

Järgmine näide, mida ma ise kutsuks lausa pikaks reklaami filmiks on „Transporterid 1, 2, ja 3”. Läbi filmi keskendutakse sellele, kuidas transporter ehk autojuht peab toimetama ohtliku pakki ühest punktist teise. Jason Stachani mängitava sohvri ainsaks tingimuseks on see, et „I drive my own car”. Auto, millega ta kõigist jagu saab, on sakslane – Audi. Selline ilus Audi presentatsioon tekitab iha tunde, et kahju on oma vanemasse autosse istuda pärast filmi nautlemist, tahaks ka säravat Autot! Samas jagan arvamust, et kõik pestud autod on ilusad autod.


Enamus tänapäevaseid filme sisaldab endas tooteasetust. Näiteks isegi eestlaste oma Õnne 13 sõidutab Peugeot. Vanematest filmidest M-Klubis olid kõigil omad ilusad mustad Mersedez’ed kasutada. Alles hiljuti oli probleem ETV’s kui Maire Aunaste jutustas oma telesaates liiga pikalt SEB pangast ja selle kollektiivi tegemistest. Tooteasetuse nippe kasutatakse ka saadetes, näiteks kokasaade „Peetri köök”. Saate kokk Peeter sooritab iga nädal enne mõne eksklusiivse/ekstreemse roa valmistamist oma „ostud” Stockmanni kaubamajast. Alati on kõik eksklusiivne värskena olemas. Võib olla on see üks põhjusi, kui inimesed midagi küpsetama hakkavad, et nad arvavad - Stockmannist saab kõike…

Enamus tooteid, mis filmidesse, etendustesse, televisiooni sarjadesse, muusikavideotesse, video mängudesse ja ajakirjadesse pääsevad on autod, elektroonilised vahendid, arvutid ja moekaubad. Tooteasetus toimub siis, kui logo või toodet näidatakse või soosivalt mainitakse valitud meediumis. Lisaks üritatakse siduda oma kaubamärke meelelahutuse, muusika ning kontsertidega. Selle eesmärk on selge, staarid tõmbavad tähelepanu.

Mitte ainult kontsertidel ei varustata staare toodetega ja ei piirduta oma logo bannerite üles tõmbamisega. Nimelt, pressitakse end ka lauludesse sisse. Näiteks ansambel Black Eyed Peas – „My Humps”

My hump, my hump, my hump, my lovely little lumps (Check it out)
I drive these brothers crazy,
I do it on the daily,
They treat me really nicely,
They buy me all these ices.
Dolce & Gabbana,
Fendi and Donna
Karan, they be sharin'
All their money got me wearin' fly
Brother I ain't askin,
They say they love my ass ‘n,
Seven Jeans, True Religion's,



Muusika tööstuse järgmine suursaavutus/näide on muusikavideote filmimine mobiiltelefonidega. Näiteks salvestati viimane Britney Spearsi video Nokia telefoniga. Selles Britney’le omases kuumas videos leiab paar korda näitamist ka Nokia 5800 XpressMusic telefon. Kuna Nokia on otsustanud rünnata tõsiselt iPhone telefoni turgu, näidatakse ennast samuti võimsana ja eksklusiivsena. Tänu Britneyle tõmmatakse tootele ligi ka kuulsuse aurat.


Uus video on tehtud Ameerika lauljaga Alesha Dixon, kes laulab klipis serenaadi Ford Focusele. Samas miks mitte laulda autole, sest selle eest makstakse hästi. Publik räägib sellest, Ford on tähelepanu keskpunktis ning laulja on tasustatud. Seega win-win kõigi jaoks.


Lühidalt ka paparazzi tooteasetusest. Nimelt, on kuulsad naisstaarid nagu Beckham, Lopez ja Hilton kasutanud või kõmufotograafide kaamerate ette jäänud Blackberry mobiiltelefoniga. Sellist kuulsuste rida, kes lihtsalt su kaupa kasutaks tahaks iga ettevõte saada. Kõik, mida staarid ju kasutavad tundub põnev ja ihaldusväärne. Sest küllap see ikka hea toode on, kui ta seda kasutab! Tal on nii palju raha ja ta võiks osta mis vahendi iganes, aga ta valis selle! Järelikult tahan ka!


Üks võimalus oma toodet noorteni tuua on arvuti- ja telekamängude läbi. Tuntud arvutimängudes on esindatud pea kõik kuulsad automärgid, näiteks kimamismängudes nagu Need for speed või ülipopulaarses GTA’s. Spordimängudest võiks näitena tuua NBA ja mängijate Adidase jalatsid. Ekstreemspordimängudes on võistlusraja servad ja lähedal asuvad billboardid kõik reklaame täis müüdud. Kõik see on loodud eesmärgiga, et tuua oma bränd teistest paremini nähtavale ja seda ka mängulisemas keskkonnas.

Mulle isiklikult meeldib väga näha tooteasetusi erinevates meediumides. Mängida arvutimänge ja juhtida kuulsa autolooja autot. Vaadata filme, kus läikivad masinad kiirendavad. Tekib soov omada ka mõnd tehnoloogilist imevidinat, millest igal pool räägitakse ja näidatakse. Arvan, et Eestis võiks ka olla veel rohkem toodete kasutamist filmides ja sarjades. Tore on näha kuulsaid tooteid ja nende viimase peal mudeleid, tahan ka ja kõike rohkem!

1 comment:

  1. Ja Manolo Blahnikud said iga naise ihaldusobjektiks tänu "Seks ja linnale". No jaa "Saatan kannab Pradat" ongi ju praktiliselt nagu üks väääga pikk reklaam: Chanel, Marc Jacobs, Clinique, Bang & Olufsen, Hermes´e sallid jne, jne.
    Olgu neid tooteasetusi palju tahes, peaasi, et süžee nende läbi ei kannata!

    ReplyDelete

Tutvusid? Avalda arvamust...