Friday, December 19, 2008

Pesupulbri reklaam on hea ja vajalik!

Kõigepealt alustuseks ütlen ma ära, et ei kuulu ise ühtegi erakonda, ega oma ühtegi sügavalt veendunud poliitilist vaadet.

Lehitsedes 18. detsembri päevalehte „Postimees”, leidsin ajalehe vahelt huvitava sisuga reklaami. Selleks oli Isamaliidu ja Res Publica häälekandja „Eesti eest” nr 8, kus minu tähelepanu tõmbas Reet Trei poolt kirjutatud artikkel „Alateadvuse alistajad – linnapea ja pesupulber.”




Artikli autor heitis ette Tallinna linnapeale telesaate tegemist Kalev Sport telekanalis, kus räägitakse täpsemalt linnas toimuvast ja tulevastest plaanidest. Programmi süüdistatakse televaatajate alateadvuse mõjutamises ning hoiatatakse selle negatiivsuse eest. Lisaks on saadet ning linnapead võrreldud, kui üldiselt negatiivset mainekuvandit omavate tülikate pesupulbri reklaamidega. Kõige hullemad on aga hirmud laienemise plaanide ees, mis siis saab kui linnapea saade jõuab igasse kanalisse?

Kas selle teksti kirjutamise taga võib olla kadedus? Linnapea on leidnud „uue” kanali inimestega suhtlemiseks. Teised erakonnad tahaks ju ka endale massimeedias tähelepanu, aga ei saa. Tekib küsimus, miks ei ole varasemad meerid tulnud ideele teha linna uudiseid kajastav saade, seda enam, kui selline idee on mujal Euroopas juba ammu kasutuses. Aga enam ei saa. Kui nemad teeksid oma saate ja räägiksid enda linna nägemusest siis oleksid nad lihtsalt Keskerakonna copycat’id. Kõige hullem oleks aga see, et nad muutuksid ise „tavaliseks pesupulbriks” selles pesupulbri reklaamisõjas.

Pesupulbri reklaam ei ole ju halb. Tegemist on igapäev (või nädalavahetusel) vajamineva tootega, mida kõigil vaja, samamoodi nagu saadet „Tele Tallinn”. Puhastusvahendi reklaami puhul on tegemist informatiivse teabe edastusvahendiga, mis lahendab probleeme, aitab inimest. Kui Res Publica ja Isamaaliit leiavad, et Keskerakonna reklaamid ja erakond ise on nii suured ning püüdmatud siis soovitan kasutada Avis’e autorendi kuulsat sloganit „we try harder (me püüame rohkem).” Äkki on sellest kasu.


Teine küsimus on see, mis reklaamiteooriast ammu teada, et võitlus käibki ju tarbija tähelepanu ja mällu positsioneerimise pärast, mis hiljem aitab kaasa vajaliku otsuse langetamisel. Mida Teie siis tahate? Kas mitte ei ole uusi valimisi tulemas. Kuna telesaade on eetris pikemal ajaperioodil siis selle kampaania puhul võib tegemist olla hoopis kaubamärgi tuntuse suurendamisele suunatud kommertsiaalse teadaandega? Sellised kaubamärki promovad reklaamid tehaksegi pikema aja jooksul.



Kas tõesti nähakse ohtu kanalil Kalev Sport, tegemist ei ole ju kõige populaarsema telekanaliga Eestis. Seda saadet ei ole ka väga tihti, korra kuus. Siiski, kui tegemist on ohu allikaga väike vihje teistele erakondadele. Reklaami ringkondades ja sellega kokkupuutuvates alades on ammu selgeks saanud, et tavalised massimeedia kanalid on ennast juba ammendanud. Tulevik on Interneti turundusel, alternatiiv lahendustel ja täpsel sihtimisel sõnumi edastamisel tarbijale. Vaadake, et seda maha ei maga!

Artiklis heidab autor veel ette, et linnapea tegeleb meil enesekiitmisega, kui mujal Euroopas pole lund ja teed on terved. Vaadake välja, kas meil on lund, mitu viimast jõulu on olnud lumega? Nagu Euroopa. Ning augu kõrvalt on ju ka terve. Kui külas on parem kui kodus, siis miks Te ise Euroopas ei ole?

Artiklis edasi väidab Reet Trei, et 53 miljonit krooni meediakuludeks on väga palju. Võrreldes millega, lihtsalt number 53 miljonit ei ütle suurt midagi? Lisaks igaaastaselt on meediakulud ka suurenenud. Muidugi on, kõik on ju hindasid tõstnud, miks peaks kulutused meediale odavnenud olema. Kas Isamaa ja Res Publica liit polegi seda tähelepannud? Tulles tagasi suurte meediakulutuste juurde. Kui tahta suuri numbreid näha võib meediakulutuste otsa liita kulud, mida teevad vastased enesekiitmise laitmiseks ja enda „tagasihoidlikuks” mainimiseks. Millele toetudes võite Teie väita, et see insert Postimehe vahel ei ole samamoodi tülikas ja ei lenda kohe prügikasti nagu „mõttetud” linnaosalehed. Vastupidiselt võiks väita, et enne loeks kellegi kordaminekutest, kui pidevast õiendamisest ja negatiivsusest.


Mõistlik kulu on äärmisel suhteline mõiste, mis ühe jaoks sobib, teisele ei kõlba. Kui küsida linnarahva käest kas suurendada propagandakulusid, siis ainuõige vastus oleks – muidugi! Kõik me teame, et enne valimisi hakkavad erakonnad teid parandama, kuna see paistab ju kõige paremini silma ning mulje jääb, et juhid teevadki midagi. Ja palun, saamegi endale korras teed, nagu Euroopas.

Telesaatel on ka positiivne külg. Kalev Meedia teenib „Tele Tallinnaga” raha, millega makstakse inimestele palka ning makstakse makse. Labasele väitele/hirmule, et „Kui Edgar Savisaare grandioosne telejaamade hõivamise plaan läbi läheb, siis pole kanalivahetusest enam kasu”, saab sama primitiivselt ümber lükata – võta Elioni digitv, 100 kanaliga.

Erakonnad võtke ennast kokku. Ärge kartke ise uusi meediume ja nippe proovimast. Pidage, aga meeles, et Teie endi reklaam võib samamoodi „tavaliseks” muutuda. Eelarvestamisel lähtuge reklaami tarkusest, et 50% reklaamirahast on nii kui nii tühja kulutatud, mõelge siis välja milline pool see on ja ärge seda siis tuulde laske. Olge eeskujuks!

No comments:

Post a Comment

Tutvusid? Avalda arvamust...